Bekas Pembantu Aliff Syukri Rayu Dimaafkan, Tak Cukup Duit Untuk Peguam


Hidup Tak Tenang, Melati Harap Kes Ditamatkan

Bekas pembantu peribadi Datuk Seri Aliff Syukri dan Datin Seri Nur Shahida, Melati Abdul Ghani, 47, sedang menghadapi saat sukar apabila diarahkan oleh Hakim Mahkamah Sesyen Shah Alam untuk melantik peguam dalam masa sebulan. Melati yang hadir tanpa ditemani peguam terpaksa merayu kepada hakim untuk diberikan tempoh tambahan kerana kekangan kewangan.


Melati berkongsi kesulitannya dengan berkata, "Saya tiada sumber kewangan yang mencukupi untuk mendapatkan khidmat guaman. Saya bukannya orang kaya nak upah peguam sampai makan ribuan ringgit, saya tak mampu."


Melati juga berharap agar isu ini dapat diselesaikan secara baik dan dia hanya ingin menjalani kehidupan dengan tenang tanpa tekanan daripada kes mahkamah ini.


Hati Terluka, Harapan Untuk Dimaafkan

Dalam pertemuan itu, Melati turut meluahkan harapannya agar bekas majikannya sudi memaafkannya dan melupakan sengketa yang berlaku. "Apa yang berlaku merupakan pengajaran untuk kita, sampai bila kita nak bergaduh dan memanjangkan perkara ini? Tak bolehkah kita hidup aman damai seperti biasa?"


Melati menegaskan bahawa dia hanya manusia biasa yang tidak lari daripada kesalahan dan berharap agar isu ini dapat dilupakan dengan masing-masing menjalani kehidupan sendiri.


Peguam Shahida Tegas Mahkamah Dilanggar

Peguam yang mewakili Shahida, Hasshahari Johari Mawi, menyatakan bahawa pihak mereka terpaksa memfailkan kes komital kerana pihak defendan melanggar perintah mahkamah. "Kami diarahkan untuk memfailkan permohonan komital yang berkaitan dengan penghinaan mahkamah. Ada satu insiden yang berkaitan dengan pematuhan perintah mahkamah tersebut yang dilanggar secara langsung dan disahkan oleh Shahida sendiri."


Jika Melati didapati bersalah, dia boleh dikenakan penjara atau didenda mengikut tempoh serta jumlah yang ditetapkan oleh mahkamah. Kes ini akan disebut semula pada 30 Julai depan.


Bagaimana Kes Bermula?

Kes saman fitnah melibatkan Melati dan bekas majikannya bermula pada 2021 sebelum mahkamah memberi kemenangan kepada pihak Aliff pada Oktober 2023. Melati kemudiannya tampil membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Shahida pada 29 Mei lalu atas fitnah yang dilakukan kira-kira lima tahun lalu.


Jangan lupa untuk kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda! Mungkin ada yang boleh memberikan pandangan atau bantuan kepada Melati. Tekan butang kongsi sekarang!


Semoga artikel ini menarik minat anda dan memberikan pandangan baru tentang isu ini. Jangan lupa untuk kongsi dengan rakan-rakan anda!

Previous Post Next Post

Contact Form