Anak Zarina Zainuddin Masuk Hospital, Azil Cabut Drip Sampai Berdarah!


Pelakon terkenal Zarina Zainuddin berkongsi berita duka bahawa anak lelakinya, Azil, telah dimasukkan ke sebuah pusat perubatan di Subang Jaya selepas disahkan positif influenza A pada pagi Rabu. Zarina, 54, menceritakan betapa sukarnya menjaga anak autismenya di hospital, terutamanya apabila Azil sering mencabut drip air di tangannya hingga berdarah.


Cabut Drip Sampai Berdarah


"Menjaga anak-anak seperti Azil di hospital bukan perkara mudah. Bila kita sedar, bolehlah kawal pergerakannya. Tapi kalau kita terlena, habis semua wayar dia cabut sampai berdarah-darah tangan," kata Zarina ketika dihubungi kami.


Lebih mencabar, insurans hanya menanggung pemasangan jarum pertama. Selepas itu, Zarina terpaksa menanggung kos tambahan sendiri apabila Azil berkali-kali mencabut drip tersebut.


Dijangkiti Influenza A


Pada mulanya, Zarina menyangka Azil hanya mengalami demam panas, namun selepas pemeriksaan, ternyata dia dijangkiti virus yang sama dengan adiknya, Adam. Adam, 18, terlebih dahulu disahkan positif Influenza A selepas mengalami muntah-muntah sejurus pulang berjumpa rakan-rakan.


"Adam baru lepas SPM dan minta izin keluar bersama rakan-rakan. Bila balik rumah, dia muntah-muntah. Bila buat pemeriksaan di hospital, rupa-rupanya dia disahkan Influenza A. Dia masuk wad dulu dan selepas itu, Azil pula dijangkiti virus yang sama," jelas Zarina.


Cabaran Menjaga Azil di Hospital


Bimbang dengan keadaan Azil di hospital, Zarina berkata dia juga perlu menguruskan tanggungjawab lain di rumah. Oleh itu, dia terpaksa menyerahkan tugas menjaga Azil kepada pembantu rumah jika perlu pulang.


"Kalau anak istimewa memang susah nak cakap. Bila saya balik rumah, pembantu saya akan jaga Azil di hospital. Saya perlu uruskan hal anak-anak yang lain di rumah. Jadi, setiap kali saya balik masak, Azil akan dijaga oleh pembantu saya," kata Zarina.


Suhu badan Azil masih tinggi dan doktor menasihatkan agar Azil makan untuk mendapatkan tenaga supaya ubat yang diberikan dapat bertindak dengan cepat.


Kongsi Artikel Ini dengan Kawan-Kawan Anda!

Jangan lupa untuk berkongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda. Semoga kisah Zarina dan Azil ini dapat memberi kesedaran kepada semua tentang cabaran yang dihadapi oleh ibu bapa yang mempunyai anak istimewa. Klik butang kongsi dan sebarkan!

Previous Post Next Post

Contact Form