Selamat Jalan Pyan Habib: Mengenang Jasa Pelakon dan Penyair Hebat


Pyan Habib Telah Meninggalkan Kita...

Pelakon dan penyair tersohor, Pyan Habib, telah meninggalkan kita pada malam Selasa di kediamannya di Hulu Kelang, Selangor. Pemergian Pyan, atau nama sebenarnya Mohd Supyan Abdul Rahman, pada usia 66 tahun ini meninggalkan kesedihan yang mendalam buat para peminat seni tanah air.


Berita duka ini disampaikan oleh Mohd Najwan Halimi, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Belia dan Kemajuan Sukan, Pemberdayaan Usahawan dan Ekonomi Kreatif, Pengurusan Bencana Selangor, menerusi hantaran di Facebook beliau.


Sebuah Legasi Seni yang Kekal Abadi

"Sesungguhnya kita datang dari Allah dan kepada Allah juga kita akan kembali," kata Najwan dalam perkongsian beliau. Jenazah Pyan akan dimandikan di Masjid As Sobihin, Lembah Keramat, Ampang pada pukul 9 pagi Rabu dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam AU4 pada pukul 10 pagi.


Mengenang Pyan: Dari Mesin Taip ke Layar Perak

Pyan mula berkarier dalam dunia puisi pada tahun 1976, menggunakan mesin taip Olivetti milik A. Latiff Mohidin di Anak Alam. Puisi-puisinya diterbitkan oleh Usman Awang dalam Dewan Sastera pada 1980-an. Pyan juga pernah berkhidmat sebagai penyunting di Utusan Melayu dan merupakan orang kurang upaya (OKU) akibat kehilangan deria pendengaran pada usia 12 tahun.


Pada tahun 1986, Pyan dan Datuk M. Nasir menceburi bidang lakonan melalui filem "Kembara Seniman Jalanan". Bakat lakonannya terus bersinar dengan filem arahan Datuk Rahim Razali, "Tsu Feh Sofiah", yang mana beliau memenangi trofi Pelakon Lelaki Pembantu Terbaik di Festival Filem Malaysia ke-7. Namun, beliau memulangkan trofi tersebut sebagai tanda protes kerana tidak dipertandingkan menerusi filem "Kembara Seniman Jalanan".


Warisan Filem yang Tidak Akan Dilupakan

Antara filem lain yang menampilkan Pyan adalah "Rock Oo!", "Apokalips X", "Mat Som", "Tak Kisahlah Beb" dan "Ucop Wilcha Meghonjang Makhluk Muzium".


Hargai Kenangan Bersama Pyan Habib

Sama-sama kita mengenang jasa dan sumbangan Pyan Habib dalam dunia seni tanah air. Semoga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman.


📣 Mari Kongsikan Artikel Ini!


Jika anda tersentuh dengan kisah hidup dan jasa Pyan Habib, kongsikan artikel ini dengan rakan-rakan anda. Bersama-sama kita menghargai dan mengenang legasi seni beliau.

Previous Post Next Post

Contact Form