Rasa Pandangan Paling ‘Valid’? Ahmad Idham Balas Pengkritik: “Cara Kau Review Pun Sampah!”


Hai Pembaca Setia!


Pernah tak korang rasa geram bila ada pengkritik filem yang seolah-olah hanya tahu hentam karya tempatan? Terutamanya bila mereka buat ulasan tanpa fakta kukuh dan asyik guna bahasa kasar. Ahmad Idham, pengarah dan pelakon yang kita kenal, pun dah mula bersuara tentang isu ni.


Pandangan Ahmad Idham: Pengkritik Tanpa Fakta


Menurut Ahmad Idham, ramai pengkritik filem tempatan ni rasa pandangan mereka paling penting dalam menentukan kejayaan sesebuah filem. Tapi, masalahnya banyak yang hanya tahu menjatuhkan dengan cara yang tak beretika.


"Filem siapa boleh puaskan hati semua orang? Kalau sesuatu filem tak capai standard pengkritik, ia tak semestinya orang lain tidak menyukainya. Siapa engkau nak beritahu sesebuah filem itu bagus atau tidak? Hanya berdasarkan kau punya pandangan? Tak boleh begitu melainkan mereka beri pandangan dengan fakta dan data. Kalau cakap filem 'sampah', cara kau reviu pun sampah!" tegas Idham.


Keluhan Pembikin Filem Lain


Idham juga kongsi cerita tentang ramai pembikin filem lain yang turut mengeluh tentang pengkritik-pengkritik ni. Ada yang rasa macam diorang ni 'diva' dan pentingkan diri sendiri. Kalau tak dijemput ke malam gala, siap bagi ulasan buruk lagi!


Pentingnya Ekosistem Positif


Sebagai seseorang yang ada pengalaman dan buat kajian PhD dalam bidang pengurusan seni, Idham nampak betapa pentingnya untuk ada ekosistem positif dalam industri filem. Kalau asyik saling menjatuhkan, macam mana nak maju?


Filem Baru Idham: Saka Perawan


By the way, korang jangan lupa tengok filem terbaru arahan Ahmad Idham, "Saka Perawan," yang bakal keluar pada 27 Jun ni. Barisan pelakon hebat macam Azlee, Yassin, Datuk Fauziah Nawi, Datuk Seri Eizlan Yusof, Wilma Muhammad, Man Raja Lawak dan Sophia Albarakbah akan menceriakan pawagam kita nanti.


Jom Kongsi Artikel Ni!


Kalau korang rasa artikel ni menarik dan penting, jangan lupa kongsi dengan kawan-kawan. Lagi ramai baca, lagi bagus! Kita sama-sama support industri filem tempatan, ok? 💪🎬


#SokongFilemTempatan #AhmadIdham #PengkritikFilem

Previous Post Next Post

Contact Form