Esma Daniel Tersedar Selepas Serangan Strok, Tinggalkan Rokok Selepas 30 Tahun!


November tahun lepas membawa titik perubahan besar dalam hidup pelakon terkenal, Esma Daniel. Selepas diserang angin ahmar, Esma atau nama sebenarnya Esma Daniel Md Isa, 56, membuat keputusan drastik untuk berhenti merokok. Bayangkan, selepas 30 tahun menjadi perokok tegar, akhirnya dia berani mengambil langkah penting demi kesihatannya.


Esma berkongsi pengalaman insafnya yang bermula di hospital. "Sudah 30 tahun saya menjadi perokok tegar. Tapi kali ini antara hidup dan mati... Bila dekat hospital saya panik terus tak berani sentuh rokok lagi," katanya kepada kami. Memang bukan mudah untuk Esma meninggalkan tabiat tersebut, terutamanya pada minggu pertama.


"Memang terkesan sebab sudah tak tinggal rutin yang selalu saya buat. Tapi selepas seminggu, Alhamdulillah semua sudah boleh dikawal. Sekarang, selepas makan saya akan ganti rokok dengan sesuatu yang manis," tambahnya lagi.


Esma juga menekankan betapa pentingnya pemikiran dalam usaha berhenti merokok. Dia menasihatkan agar tidak cuba-cuba merokok lagi, terutama sekali ketika bersama rakan-rakan yang masih merokok. "Jangan fikir nak cuba-cuba terutama bila lepak bersama rakan yang merokok. Itu tidak boleh!" tegasnya.


Kesihatan Esma kini lebih baik, namun dia tetap perlu menjaga pemakanan untuk mengelakkan serangan strok kali kedua. "Selepas saya tinggalkan rokok, keadaan darah saya semakin okay dan ubat pun sudah ditukar. Tapi ubat masih kena makan sebab saya kena kawal kolesterol agar tidak berlaku strok kali kedua," jelasnya.


Esma menceritakan detik cemas ketika diserang strok pada November 2023, selepas melakukan rutin larian selepas makan malam bersama isterinya, Nur Atira Mazlan. Dia mengalami simptom seperti wajah menjadi senget dan tangan kirinya kebas sehingga tidak mampu mengangkat gelas. Rawatan trombektomi endovaskular yang dijalaninya berjaya mengeluarkan darah beku yang tersumbat dalam saluran di bahagian otaknya.


Jangan simpan cerita inspirasi ini untuk diri sendiri! Kongsi artikel ini dengan kawan-kawan dan keluarga anda. Siapa tahu, ia mungkin menjadi titik permulaan untuk mereka mengubah gaya hidup yang lebih sihat juga. Tekan butang kongsi sekarang!

Previous Post Next Post

Contact Form