Dedikasi Pasukan Perubatan Haji: Elfira Loy Kongsi Pengalaman di Tanah Suci


Pelakon popular Elfira Loy baru-baru ini meluahkan rasa kecewanya terhadap penyebaran video yang menunjukkan jenazah jemaah haji bergelimpangan di tepi jalan di Arab Saudi. Elfira, yang turut menjadi jemaah haji tahun ini, menyatakan bahawa video tersebut memberikan persepsi negatif yang tidak menggambarkan keadaan sebenar.


Keprihatinan Elfira Loy

Elfira atau nama sebenarnya Nurul Elfira Loy Ahmad Sabri, 30, menjelaskan bahawa video yang tular itu tidak bertanggungjawab dan berpotensi menimbulkan fitnah serta kebimbangan kepada jemaah haji yang akan datang.


"Tak sangka tular video para syuhadah yang meninggal dunia ketika melakukan haji. Tak baik betul orang yang muat naik video yang tak dikaburkan. Video itu boleh mengundang fitnah dan juga menimbulkan perasaan negatif kepada para jemaah akan datang," kata Elfira.


Pengalaman di Tanah Suci

Elfira turut berkongsi pengalamannya sendiri, di mana dia menyaksikan secara langsung dedikasi dan kesungguhan pasukan perubatan Arab Saudi dalam merawat dan membantu jemaah haji. Dia menjelaskan bahawa petugas perubatan bekerja keras dan sentiasa bersedia memberi bantuan.


"Saya menyaksikan secara langsung dedikasi pasukan perubatan berusaha memberi bantuan, bunyi ambulans jadi bukti kerja keras mereka beri rawatan segera kepada jemaah haji. Truk makanan penuh di sana mengedarkan makanan secara adil kepada semua jemaah, termasuk yang tidak mendaftar untuk haji," jelas Elfira.


Langkah Kawalan yang Ketat

Elfira juga percaya bahawa kerajaan Arab Saudi telah mengambil langkah yang berkesan untuk mengawal situasi dan memastikan keselamatan para jemaah. Dengan menggunakan teknologi AI, mereka berjaya merancang tindakan yang paling berkesan.


"Tahun ini langkah kawalan mereka sangat ketat, siap guna teknologi AI untuk merancang tindakan yang paling berkesan bagi jemaah haji," tambahnya.


Jemputan Istimewa

Untuk makluman, Elfira telah berangkat ke Tanah Suci Makkah pada 10 Jun lalu menerusi jemputan dari Kementerian Media Arab Saudi.


Sejak beberapa hari lalu, tular di media sosial video menunjukkan beberapa jenazah jemaah haji didakwa dibiarkan bergelimpangan di tepi jalan di Arab Saudi. Jemaah-jemaah itu dipercayai meninggal dunia kerana cuaca panas melampau berikutan suhu ekstrem sehingga 53 darjah Celsius melanda negara itu pada musim haji tahun ini. Dilaporkan lebih 550 jemaah haji meninggal dunia akibat cuaca ekstrem itu.


Kongsi Artikel Ini!

Jangan biarkan maklumat yang salah terus tersebar! Kongsi artikel ini dengan rakan-rakan anda agar mereka juga mengetahui kisah sebenar dan usaha keras pasukan perubatan di Tanah Suci.


Tekan butang kongsi sekarang dan sebarkan kebenaran!

Previous Post Next Post

Contact Form