Terlepas Peluang Ziarah Hail Amir: Ahmad Tarmimi Ceritakan Kisah Sedih



Baru-baru ini, dunia seni tanah air kehilangan seorang lagi tokoh penting apabila Allahyarham Datuk Hail Amir meninggalkan kita. Namun, ada satu kisah yang mungkin tidak ramai tahu - kisah kehilangan yang dirasakan secara peribadi oleh pelakon veteran, Datuk Ahmad Tarmimi.


Ahmad Tarmimi, yang merupakan sahabat karib Allahyarham Hail Amir, berkongsi perasaannya yang terkilan kerana tidak berkesempatan untuk melawat sahabatnya itu semasa beliau menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).


"Ada apa di sebalik tabir?" Anda mungkin tertanya-tanya. Well, Ahmad Tarmimi, yang sudah mencecah usia 74 tahun itu, mendedahkan bahawa dia terlewat 30 minit sebelum menerima berita sedih tentang pemergian Hail Amir pada petang Isnin yang lepas.


"Saya dapat khabar tentang keadaannya dua hari lalu tapi tapi saya sibuk dan baru berkesempatan menziarahinya semalam. Tapi saya terlewat 30 minit sebelum dapat berita arwah sudah meninggal dunia. Itu yang buat saya terkilan sangat," katanya kepada kami.


Tarmimi juga menambahkan bahawa dia akan merindui saat-saat bersama Hail Amir, termasuk gurauan kasar dan cerita-cerita bersama. "Selepas ini kami sudah tidak boleh bergurau kasar lagi... dia senang didekati dan seorang penyayang," katanya.


Namun, bukan hanya Ahmad Tarmimi yang merasa kehilangan. Komposer terkenal, Datuk Chuari Selamat, juga turut berkongsi kenangan manisnya bersama Allahyarham.


Menurut Chuari, dia telah menulis hampir 100 buah lagu sejak album pertama Hail Amir iaitu 'Wajah Kesayangan Hamba'. "Bagi saya, arwah adalah seorang penyanyi mudah menerima lirik yang saya tulis. Jadi, banyak kenangan bersama arwah, dia sangat mesra dan sentiasa ingat kepada kawan," katanya.


Chuari juga mengingatkan bahawa Hail Amir bukan sahaja mahir dalam bidang nyanyian, tetapi juga dalam lakonan dan menari. "Saya rasa walaupun dia mula dengan penari sebelum menjadi penyanyi dan pelakon, dia boleh digelar seorang penghibur. Dia juga sangat menjaga hubungan dengan rakan," katanya.


Jadi, kisah sedih kehilangan Hail Amir ini tidak hanya meruntun hati mereka yang terlibat dalam industri seni, tetapi juga mengingatkan kita semua akan pentingnya menghargai masa bersama-sama dengan orang yang kita sayangi.


Jom, kita luangkan sedikit masa untuk menghargai sahabat-sahabat kita, sebelum terlambat. Dan satu lagi, jangan lupa untuk berkongsi kisah ini dengan rakan-rakan anda sebagai satu penghormatan kepada Allahyarham Hail Amir. Siapa tahu, mungkin ada di antara mereka yang turut merasakan kehilangan yang sama.

Previous Post Next Post

Contact Form