Sarimah Ibrahim: Dari 'Lelaki Itu' hingga Kembalinya Nama



Kalau kamu masih ingat dengan gelombang kegilaan drama Lelaki Itu, pasti takkan lupa dengan wajah menawan Sarimah Ibrahim. Eh, tapi tunggu dulu, bukan maksud kita nak bawa kisah nostalgia. Yang menariknya, nama Sarimah kembali hangat dibualkan, geng!


Jadi, citer dia macam ni. Sejak kala drama Lelaki Itu merajai slot tayangan, nama Sarimah Ibrahim sekali lagi menjadi trending dan sorotan ramai. Ada yang kata, tindakan dia menerima watak dalam drama tu memang betul-betul mengembalikan nama baiknya selepas lama menyepi.


Tapi, Sarimah sendiri bukanlah jenis yang suka hilang ditelan zaman. Sebenarnya, dia lebih kepada "hidup dalam bentuk lain" gitu. Dia cerita, perjalanan kerjaya yang berubah-ubah buat ramai terperangkap dalam fikiran yang salah, fikir dia dah menyepi.


Benda paling ketara berlaku bila dia terima tawaran jadi pengacara di sebuah stesen radio bahasa Inggeris. Pas tu, semua pandangan terhadapnya pun berubah. Dia pun sibuk dengan kerja barunya tu sampai tak banyak masa nak berlakon atau jadi host program.


"Kalau korang ingat, zaman sebelum 2010, saya agak aktif la, termasuklah dalam Akademi Fantasia. Tapi lepas tu, saya ambil keputusan untuk jadi pengacara radio bahasa Inggeris. Sebab tu la ramai yang rasa saya dah 'hilang'," Sarimah cerita.


Tapi dia bagitau, jadi pengacara radio bukan mainan-mainan. Dia sibuk dengan kerja baru tu sampai tak terdaya nak bagi tumpuan pada industri hiburan Melayu.


"Bila jadi deejay, rezeki saya luas. Alhamdulillah, saya dapat menarik pelbagai penonton dari pelbagai bangsa. Tapi memang la, peminat Melayu saya kurang sikit sebab dorang tak layan radio bahasa Inggeris kan," kata Sarimah sambil gelak.


Pastu, jangan lupa pulak cerita pasal Sarimah punya hiatus dalam industri seni selama dua tahun bermula dari 2015. Kenapa? Sebab dia nak fokus kat rumah tangga la. Ye la, ada suami nak layan, ada anak nak dijaga, takkan nak bagi muka je dalam dunia hiburan.


"Saya tinggalkan radio sebab nak fokus kat rumah tangga. Tu yang tahun 2015 tu saya 'menyepi' sikit. Tapi, Alhamdulillah, rezeki datang lepas tu saya pregnant. Lepas tu, Covid-19 pun datang, slow sikit la kembali ke kerja," kata Sarimah.


Oh, kalau korang tak tau lagi, Sarimah dah kahwin dengan Tunku Nadzimuddin Tunku Mudzaffar, cucu kepada Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan yang ke-10, pada 2 April 2015. Dan mereka ada anak perempuan sorang, Tunku Sofia Najihah yang dah berusia empat tahun.


Jadi, cerita pasal Sarimah ni, kita tak boleh nafikan dia memang ada bakat menarik perhatian orang. Walaupun ada masanya dia menyepi dari dunia seni, tapi nama dia tetap kembali bersinar. So, kalau korang pun teruja dengan cerita Sarimah ni, jangan malu-malu! Kongsi artikel ni dengan kawan-kawan korang supaya diorang pun dapat cerita seronok ni sama-sama.

Previous Post Next Post

Contact Form