Penampilan Tyzo Tak Cukup 'Islamik'? Hati Lebih Penting Dari Pakaian!


Sejauh Mana Penampilan Menentukan Keislaman Seseorang?

Sejak bergelar penyampai radio IKIMfm, Tyzo Xander, atau nama sebenarnya Tuah Zolqarnain Idris, sering menerima kecaman dari netizen mengenai penampilannya yang dikatakan tidak cukup 'Islamik'. Tapi, adakah pakaian benar-benar mencerminkan keperibadian seseorang?


Tyzo: "Perubahan Itu Dari Hati, Bukan Pakaian"

Tyzo mengaku pelik dengan kritikan tersebut. Baginya, pemakaian seseorang bukanlah ukuran sebenar keislaman individu. Katanya, "Kecaman fasal pemakaian ini boleh buat makan ubat pening jugalah! Hanya kerana saya bekerja di stesen radio Islamik, pendengar mahu saya berubah ke arah itu juga. Secara peribadi perubahan itu datang daripada hati. Kalau berubah penampilan adakah saya kena pakai kopiah, berjubah baru nampak saya Islamik?"


Fokus Pada Kualiti Diri, Bukan Penampilan

Tambah Tyzo lagi, semuanya terletak pada hati. "Tak perlu nak pakai jubah hanya untuk tunjuk pada orang kita sudah berubah," katanya kepada kami. Beliau berkongsi perkara ini ketika ditemui di majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Pertubuhan Kasih Tyzo dan Humanitarian Care Malaysia (MyCARE).


Hadapi Kecaman Dengan Tenang

Walaupun sering dikecam, Tyzo memilih untuk tidak terlalu mengambil serius komen negatif, terutamanya dari akaun palsu. "Alhamdulillah selepas dua bulan, kecaman semakin berkurangan mungkin sebab mereka sudah menerima saya seadanya," katanya. Bagi Tyzo, kecaman ini adalah cabaran, namun beliau tetap optimis dan berusaha yang terbaik.


Tyzo & MyCARE: Membantu Mereka Yang Memerlukan

Dalam pada itu, Tyzo juga aktif dalam kerja-kerja kebajikan. Kerjasama antara Pertubuhan Kasih Tyzo dan MyCARE bertujuan membantu 98 pelajar dari keluarga kurang berkemampuan melalui inisiatif Sarapan Pagi Kasih Tyzo. Program ini akan dilaksanakan pada 4 Jun 2024 di Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur.


Ajak Kawan-Kawan Anda Baca & Kongsi Artikel Ini!

Jika anda terinspirasi dengan cerita Tyzo, jangan lupa untuk kongsi artikel ini dengan kawan-kawan anda! Mari sebarkan mesej bahawa keislaman seseorang itu lebih kepada hati dan amal, bukan semata-mata penampilan luaran. 👇


Share on Facebook | Tweet This | WhatsApp

Previous Post Next Post

Contact Form