Mira Filzah Bukan 'Dan Dan' Repost: Realiti Dakwaan dan Bukti Hantaran Mengenai Palestin di Media Sosial



Hey korang! Kalau korang pernah terlepas pandang bualan panas seputar gerakan Blockout2024, well, Mira Filzah, nama yang mungkin dah beberapa kali korang dengar, dah berbicara. Pelakon popular ni, atau yang nama penuhnya Nur Amirah Filzah Badioezaman, 31, ambil langkah untuk menegaskan posisi dia.


Mira tak mahu duduk diam dituding tak aktif bersuara mengenai isu Palestin di media sosial dia. Dalam satu pendedahan ringkas, dia mengakui bahawa sebenarnya dia dah aktif memperkatakan hal tersebut sejak Januari lalu. Jadi, taklah dia baru je 'terasa' nak cakap bila gerakan Blockout timbul.


"Kepada yang hanya nak datang semata-mata untuk 'stalk and repost', cuba tengok balik apa yang saya selalu repost. Jangan buat andaian. Sebelum 12hb Mei, (sebelum gerakan block tular), pada 10hb, 9hb, 8hb, 7hb pun saya ada repost. Malah, dari Januari 2024 lagi dah share perkara berkaitan. Bukan main-main," tegasnya.


Mira tak sekadar bercakap kosong. Dia tunjuk bukti melalui tangkapan skrin hantaran-hantaran terdahulu mengenai Palestin di laman sosialnya. Jadi, no more 'dan dan' repost accusations!


Tapi, selain dari mendedahkan realiti tersebut, Mira juga sempat memberi amaran ringkas kepada netizen. Dia pesan, walaupun kita berbeza pendapat, janganlah kita jadi 'keyboard warriors' sampai lupa etika. "Blockout bukan bermaksud kita kena 'maki-out', kan? Ingat, apa yang kita tulis tu, ada dosa dan pahala," katanya.


Kalau korang tertanya-tanya apa sebenarnya gerakan Blockout tu, well, ia bermula di Met Gala 2024 sebagai protes terhadap selebriti yang dianggap membisu mengenai penindasan Zionis terhadap Palestin. Gerakan ni bukan main-main tau, dia dah buat selebriti dunia kehilangan jutaan pengikut di media sosial, termasuklah Kim Kardashian dan geng Blackpink!


Netizen Malaysia tak tinggal diam. Dorang menyokong gerakan ni dengan menghebohkan nama-nama artis tempatan yang didakwa 'bersekongkol' dengan jenama pro-Zionis. Antara mereka termasuklah Siti Saleha, Nabila Razali, dan yang lain-lain lagi.


Jadi, apa pendapat korang? Jangan pendam je, kongsi artikel ni dengan kawan-kawan korang. Sama-sama kita teroka isu-isu penting! 🌟

Previous Post Next Post

Contact Form