Mark Adam: Cuba Bisnes Baru, Elak Bergantung Pada Dunia Seni


Mark Adam Tak Mahu Hanya Harapkan Dunia Seni

Hey korang! Kita semua kenal Mark Adam, kan? Penyanyi dan pelakon yang selalu ceria dan berbakat. Tapi tahu tak korang, Mark sebenarnya tak nak bergantung sepenuhnya pada pendapatan sebagai artis. Dia sekarang cuba pelbagai cabang bisnes untuk cari sumber pendapatan lain. Jom kita selongkar apa cerita Mark ni!


Mencari Cabang Bisnes yang Sesuai

Mark Adam, atau nama sebenarnya Fikri Mark Adam Abdullah, umur 45 tahun, dah cuba pelbagai jenis bisnes! Dia jual daging perap, baju, kuih raya – you name it! Tapi bagi Mark, semua ini adalah proses pembelajaran. Katanya, "Banyak perkara yang perlu saya belajar dalam perniagaan. Saya percaya jika tidak berputus asa, suatu hari nanti pasti akan jumpa perniagaan yang betul-betul sesuai."


Seni Tetap Di Hati

Walaupun Mark sibuk dengan bisnes, nyanyian tetap jadi keutamaan. Dia tak pernah terfikir nak berhenti menyanyi atau berlakon. “Dari kecil saya sudah minat menyanyi, tak mungkin saya akan berhenti walau sibuk dengan perniagaan. Saya mahu terus menyanyi sampai akhir hayat,” katanya penuh semangat.


Cabaran Dalam Perniagaan

Tak ada bisnes yang tak ada cabaran. Mark sendiri pernah keluarkan duit sendiri untuk teruskan perniagaannya. Tapi dia tak pernah mengalah. “Dalam perniagaan juga pastinya ada tekanan. Kita tidak boleh berpatah arah, kena lawan setiap cabaran yang datang,” katanya lagi.


Mark Juga Ada Kelas Vokal dan Syarikat Perancang Perkahwinan

Selain jual produk, Mark juga ada kelas vokal dan syarikat perancang perkahwinan. “Syukur perniagaan kelas vokal semakin baik selepas tempoh Perintah Kawalan Pergerakan. Sebelum ini saya tetap teruskan perniagaan itu walau perlu membayar sewa dan gaji pekerja dengan duit sendiri,” ujarnya.


Hebat kan usaha Mark Adam ni? Kalau korang rasa cerita ni bermanfaat dan inspiratif, jangan lupa kongsi artikel ni dengan kawan-kawan korang. Siapa tahu, boleh jadi semangat untuk mereka yang tengah mencari haluan dalam hidup. Share je sekarang, jom sebarkan semangat positif! 🌟

Previous Post Next Post

Contact Form