Hentikan Kebencian: Scha Alyahya Ingatkan Tentang Dosa Sesama Manusia


Jangan Sebar Kebencian, Sebarkan Kasih Sayang

Pelakon popular, Scha Alyahya, menegaskan bahawa tiada siapa yang berhak menghukum pekerjaan dan rezeki seseorang sehingga tergamak melemparkan kata-kata cacian dan hinaan yang boleh mengguris hati.


Scha, atau nama sebenarnya Sharifah Nor Azean Mahadzir Al-Yahya, 41, menekankan bahawa sikap suka menanam kebencian tidak sepatutnya berlaku hanya kerana seseorang tidak sealiran dengan kita.


"Siapa kita untuk menjatuhkan hukum pada kehidupan dan rezeki seseorang? Jangan kita tanam kebencian dan sebar permusuhan hanya kerana tidak sealiran dengan anda.


"Caci maki dan hinaan itu adakah dihalalkan? Jangan lupa, dosa sesama manusia," kata Scha.


Scha berkongsi pandangannya ini menerusi Instastory miliknya pada malam Isnin yang lalu.


Dalam pada itu, Scha turut menyatakan kepercayaannya bahawa rezeki yang dikurniakan kepadanya adalah daripada Allah. Dia menegaskan bahawa dia tiada kuasa untuk menolak rezeki yang telah ditetapkan untuk dirinya.


"Setiap seorang daripada kita sudah ditetapkan rezekinya oleh Allah. Baik saya, keluarga saya atau anda semua. Apa pun pekerjaan yang kita buat, itu jugalah rezeki yang sudah diaturkan. Tapi siapa kita untuk menidakkan ketentuan Allah," katanya.


Nama Scha baru-baru ini hangat diperkatakan apabila tersenarai dalam gerakan Blockout2024 selepas didakwa masih menjalinkan hubungan dengan beberapa selebriti lain. Selain Scha, antara selebriti Malaysia yang tersenarai adalah Nadhir Nasar, Nabila Razali, Mira Filzah, Siti Saleha, Neelofa, Awal Ashaari dan ramai lagi. Rata-rata netizen mula menyahikut dan menyekat media sosial selebriti kegemaran mereka.


Hentikan kebencian dan mulakan langkah untuk menyebarkan kasih sayang. Kita semua adalah manusia yang penuh dengan kekurangan, dan tidak layak untuk menghukum orang lain. Marilah kita sama-sama berusaha untuk menjadi lebih baik dan saling menyokong.


Jangan lupa kongsikan artikel ini dengan kawan-kawan anda! Mari kita sebarkan mesej positif dan hentikan kebencian. 🌟❤️

Previous Post Next Post

Contact Form