"Hati-Hati Penipuan: 'Amir Jahari' Minta RM150 dari Isteri!"



Hai korang! Hari ini aku nak cerita pasal satu perkara serius yang terjadi baru-baru ni. Jadi, korang pernah dengar cerita pasal individu yang menyamar sebagai orang lain untuk tipu duit orang? Ya, cerita ni memang tak pernah putus. Tapi kali ni, pelakunya berani menyamar sebagai Amir Jahari, penyanyi popular kat Malaysia.


Jadi, begini ceritanya. Amir Jahari, atau nama sebenarnya Mohamad Amirullah Jahari, baru-baru ni kena halang jahat ni. Dia punya isteri, Kartini Sulaiman, dapat mesej dari individu yang menyamar sebagai dia. Memang seram betul!


Dalam mesej tu, si penipu ni meminta isteri Amir untuk transfer RM150 ke akaun bank dia. Alasan dia? Kononnya, adik Amir tengah sakit kat hospital dan perlukan duit segera. Lagi satu, dia cakap akaun bank Amir ada masalah. Macam-macam alasan dia bagi!


Tapi nasib baik la, isteri Amir tu bijak. Dia terus bagitau Amir pasal mesej tu. Amir pun ambik tindakan dengan segera. Dia share tangkap layar mesej tu kat Instagram dia, dan minta semua orang berhati-hati.


Amir pun pesan, dia cuma ada satu nombor peribadi yang hanya keluarga dan kawan-kawan rapat dia yang tahu. Jadi, kalau korang dapat mesej dari nombor lain yang mengaku Amir, memang confirm penipu tu!


Yang paling kelakarnya, dalam komen-komen Instagram Amir, ramai netizen terhibur tengok gelagat penipu ni. Tapi diorang pun nasihatkan Amir untuk ambil tindakan undang-undang terhadap penipu tu.


Jadi, korang semua pun kena berhati-hati jugak. Kalau dapat mesej mencurigakan dari nombor yang bukan biasa, jangan terus percaya tau! Pastikan dulu dengan orang yang betul. Kalau boleh, report kat pihak berkuasa. Kita kena jaga diri sendiri!


Jom kongsi artikel ni dengan kawan-kawan semua. Siapa tahu, boleh jadi amaran berguna untuk diorang jugak!

Previous Post Next Post

Contact Form