Fathia Latiff Buka Cerita: Derita Skizofrenia dan Permohonan Maaf Terbuka Kepada Ibu


Kisah terbaru Fathia Latiff, pelakon yang sering mencetuskan kontroversi, pasti membuatkan ramai tersentuh. Kali ini, Fathia secara terbuka mendedahkan bahawa dia menderita skizofrenia, satu gangguan mental yang tidak mudah ditangani.


Fathia, atau nama penuhnya Nur Fathia Abdul Latiff, kini berusia 37 tahun, berkongsi bahawa penyakit ini telah memberi tekanan besar kepada ibunya, Badriyah Hassan. Dalam sebuah posting di Instagram pada Jumaat lalu, Fathia memohon maaf kepada ibunya kerana menyusahkannya dan berterima kasih atas pengorbanan serta kasih sayang yang tidak berbelah bahagi.


"Saya benar-benar kesal kerana membebankan awak dengan penyakit skizofrenia ini dan tidak berniat menyusahkan ibu. Saya berjanji akan buat lebih baik supaya hubungan kita kembali seperti dulu," tulisnya.


Fathia turut berkongsi foto lama bersama ibunya yang diambil ketika dia berusia 23 tahun, mengimbau kenangan manis antara mereka. Dia mengakui bahawa ibunya seorang yang garang namun memahami bahawa membesarkan anak sepertinya bukanlah tugas mudah.


"Terima kasih kerana menjaga, melindungi, dan mendidik saya yang tentunya bukan satu tugas mudah," katanya lagi.


Untuk pengetahuan, skizofrenia adalah penyakit mental kronik yang mengakibatkan pemikiran penderita menjadi bercelaru dan sukar membezakan antara realiti dan ilusi. Mereka yang mengalaminya cenderung mempamerkan tingkah laku pelik, mendengar suara-suara aneh, serta sering paranoid dan mudah marah.


Kisah Fathia ini membuka mata kita semua tentang pentingnya kesedaran dan sokongan kepada mereka yang menderita gangguan mental. Jom kita sebarkan kesedaran ini dengan berkongsi artikel ini kepada kawan-kawan. Klik butang kongsi sekarang dan mari kita sama-sama memberi sokongan kepada Fathia dan orang lain yang senasib dengannya!


Nak tahu lebih lanjut dan sentiasa dapatkan cerita terkini dari blog kami? Jangan lupa follow dan kongsi artikel ini dengan kawan-kawan. Siapa tahu, ia mungkin dapat memberi inspirasi dan sokongan kepada mereka yang memerlukan!

Previous Post Next Post

Contact Form