Belajar dari Datuk Red: Kehidupan Tanpa Rumah Selepas Cerai



Hai semua, ada cerita menarik yang ingin saya kongsikan dengan korang hari ini. Jom baca cerita tentang Datuk Red, seorang usahawan yang kini menjalani kehidupan tanpa rumah selepas dua kali bercerai. Siapa sangka, belajar dari pengalaman hidupnya ini ada banyak nilai yang kita boleh ambil!


Datuk Seri Adnan Abu, atau lebih mesra disapa Datuk Red, menganggap proses selepas perceraian sebagai sebuah pembelajaran yang mengubah pandangan hidupnya. Dia kini berusia 46 tahun, dan menghabiskan malamnya tidur dalam kereta.


Dalam sebuah video ringkas yang dimuat naik di laman TikTok miliknya, Datuk Red mendedahkan bahawa meskipun banyak tawaran diterima untuk tinggal di tempat orang lain, dia lebih suka memilih untuk tinggal dalam keretanya. Bukannya dia tidak menghargai tawaran tersebut, tapi dia lebih cenderung untuk tidak membebankan orang lain dengan kehadirannya.


"Proses pembelajaran ini membuat saya selesa tinggal dalam kereta," katanya.


Dalam video itu, kita dapat melihat keretanya penuh dengan barang-barang yang disusun rapi di tempat duduk belakang. Meskipun kehidupannya sederhana, Datuk Red menunjukkan sikap positif dan terima kasih atas keadaannya.


Walau dalam proses mencari tempat tinggal yang baru selepas cerai, Datuk Red tetap memfokuskan perhatiannya pada perniagaannya. Walaupun bilik yang disewanya sedang dalam proses renovasi, dia tidak menunjukkan rasa putus asa. Sebaliknya, dia melihatnya sebagai peluang untuk memulakan semula.


"Saya bersyukur masih diberi kesihatan yang baik. Saya selesa begini... jangan risaukan saya," jelasnya dengan penuh keyakinan.


Adnan menceraikan isteri pertamanya, Sharifah Norshafila Hashim, pada Selasa yang lalu, setelah sebelumnya melafazkan talak terhadap isteri keduanya, Adira Suhaimi, pada 24 April.


Jadi, apa yang boleh kita pelajari dari kisah Datuk Red ini? Bahawa hidup mungkin tidak selalu seperti yang kita jangkakan, tapi sikap positif dan kegigihan adalah kunci untuk menghadapinya. Jangan malu untuk belajar dari setiap pengalaman, baik atau buruk.


Apa pendapat korang tentang kisah ini? Kongsi artikel ini dengan kawan-kawan yang mungkin memerlukan sedikit inspirasi hari ini!

Previous Post Next Post

Contact Form