Bekas PA Nak Saman Mizz Nina: Belum Terima Gaji dan Pampasan yang Dijanjikan


Kisah Dramatik Bekas PA Mizz Nina, Nur Haniza

Hey semua! Ada cerita hangat yang korang kena tahu. Bekas pembantu peribadi (PA) Mizz Nina, Nur Haniza Mohd Azhar, bakal mengambil tindakan undang-undang terhadap penyanyi popular ini. Kenapa? Sebab dia mendakwa telah diberhentikan kerja tanpa sebab yang munasabah dan sehingga sekarang masih belum menerima gaji serta pampasan yang dijanjikan. Memang panas, kan?


Apa yang Sebenarnya Berlaku?

Menurut peguam Haniza, Mohamad Nasruddin Ab Rahman, Haniza sepatutnya menerima pampasan pada 30 April lalu, tapi sampai sekarang masih kosong akaunnya. Katanya, Mizz Nina dah janji nak bayar pampasan tu masa serah surat pemberhentian kerja pada 6 Mac. Jadi, selama dua bulan (Mac dan April) dia patutnya masih dibayar gaji.


“Pihak Nina janji nak bayar pampasan sebelum 30 April, tapi sampai sekarang belum ada bayaran,” kata Nasruddin kepada kami.


Kontrak Tak Bertulis, Tapi Hak Tetap Ada

Walaupun tiada kontrak bertulis, Nasruddin yakin tindakan undang-undang boleh diambil sebab hubungan majikan-pekerja tetap wujud. Jadi, Haniza berhak tuntut keadilan atas pemberhentian kerja yang dianggap tidak adil ini.


Sebelum ni, ada perbincangan antara Haniza dan Mizz Nina, tapi syarat-syarat yang ditetapkan terlalu berat sebelah sampai Haniza tak setuju. Akhirnya, Nina keluarkan surat pemberhentian sebelah pihak.


Langkah Seterusnya?

Nasruddin juga memaklumkan yang mereka akan buat laporan aduan ke Jabatan Perhubungan Perusahaan Malaysia (JPP). Laporan ini perlu dibuat dalam tempoh 60 hari dari tarikh akhir bekerja. Harapnya, pihak Nina ambil serius tentang perkara ini, sebab JPP akan tetapkan tarikh untuk perbincangan antara kedua-dua pihak nanti.


Haniza Kesal Setelah 11 Tahun Berkhidmat

Haniza luahkan rasa kesalnya sebab diberhentikan selepas 11 tahun setia berkhidmat. Sepanjang tempoh itu, dia dibayar gaji RM3,500 sebulan tanpa kontrak kerja bertulis, kenaikan gaji, bonus atau elaun, malah caruman Perkeso pun tak pernah dibuat. Tak hairanlah dia rasa tak adil dengan pemberhentian ini.


Surat pemberhentian pada 6 Mac lalu menyatakan Mizz Nina sedia beri pampasan termasuk pindah milik kereta Suzuki Swift dan bayaran pampasan pada 30 April. Tapi, seperti yang kita tahu, sampai sekarang Haniza masih menanti.


Kongsi Artikel Ini!

Cerita ini memang penuh drama dan kontroversi. Jangan lupa kongsi artikel ini dengan kawan-kawan korang. Siapa tahu, mungkin ada yang pernah lalui situasi yang sama atau boleh beri pandangan tentang isu ni. Klik butang kongsi sekarang!

Previous Post Next Post

Contact Form