Afdlin Shauki: "Sheriff Tak Gagal, Cuma Belum Sesuai untuk Pasaran Indonesia"


Hey semua! Kali ni, jom kita sembang santai pasal isu filem tempatan yang sedang hangat diperkatakan. Anda pernah dengar tentang filem "Sheriff"? Kalau belum, inilah masanya untuk tahu lebih lanjut!


Baru-baru ni, Pengarah tersohor Datuk Afdlin Shauki berkongsi pandangannya tentang kenapa filem "Sheriff" kurang mendapat sambutan di Indonesia. Menariknya, beliau tak anggap filem ini gagal!


Kenapa 'Sheriff' Kurang Sambutan di Indonesia?

Afdlin, yang kita semua kenali sebagai seorang pengarah dan pelakon hebat, tidak terkejut dengan situasi ini. Menurutnya, ada beberapa faktor utama kenapa "Sheriff" sukar menembusi pasaran Indonesia. Pertama sekali, semangat patriotisme yang sangat kuat di kalangan penonton Indonesia. Mereka memang terkenal dengan semangat cintakan negara yang tinggi. Jadi, logiklah kalau mereka lebih sokong filem tempatan sendiri.


Tambahnya lagi, faktor bahasa juga memainkan peranan penting. Bahasa Malaysia dan Indonesia walaupun nampak serupa, tetap ada perbezaan yang membuatkan penonton Indonesia kurang faham dengan dialog dalam filem "Sheriff".


Fokus Karya di Malaysia Dulu

Afdlin juga memberikan nasihat yang sangat berguna kepada pembikin filem Malaysia. Menurutnya, untuk berjaya di pasaran luar seperti Indonesia, kita perlu buat kajian mendalam. Kalau nak berjaya di sana, mungkin kita perlu gunakan tenaga kerja dari negara tersebut seperti penulis skrip dan pelakon mereka. Tapi yang paling penting, Afdlin menegaskan supaya kita fokus untuk berjaya di negara sendiri dahulu.


Kutipan 'Sheriff' Tetap Mantap!

Walaupun begitu, jangan salah faham. "Sheriff" masih menunjukkan prestasi cemerlang di Malaysia dengan kutipan sebanyak RM60.5 juta setakat ini! Ini menjadikannya filem tempatan nombor satu untuk tahun 2024. Filem ini menampilkan pelakon hebat seperti Zul Ariffin, Syafiq Kyle, Datuk Aaron Aziz, Azira Shafinaz, dan Elizabeth Tan.


Jadi, apa pendapat korang? Setuju dengan pandangan Afdlin Shauki? Kalau rasa artikel ni bermanfaat, jangan lupa untuk kongsikan dengan kawan-kawan korang ya! Lebih ramai yang tahu, lebih best perbincangan kita. Teruskan sokong filem tempatan!

Previous Post Next Post

Contact Form