Wan Maimunah Diumumkan Sebagai Tetamu Allah: Berkat Doa dan Keberanian



Pernahkah kamu bayangkan menerima panggilan tak terduga yang mengubah hidupmu? Itulah yang dialami oleh pelakon tersohor, Wan Maimunah Wan Abdul Aziz, 70 tahun, ketika beliau dipilih sebagai tetamu Allah untuk menunaikan ibadah haji tahun ini. Bagi wanita yang lebih mesra disapa sebagai ibu ini, berita tersebut bukan sekadar gempa di hatinya, tetapi lebih kepada keberkatan yang dihaturkan oleh Sang Pencipta.


"Awalnya saya 'meraung', ingatkan scammer yang hubungi saya. Tetapi ternyata rezeki saya tahun ini," kata Wan Maimunah ketika ditemui. Dia mengakui awalnya terkejut dengan panggilan yang datang dari Lembaga Tabung Haji, menganggapnya sebagai panggilan palsu dari scammer. Namun, terbukti, panggilan itu adalah titipan dari Allah.


Sebelumnya, dalam suatu perjalanan umrah dua tahun lalu, Wan Maimunah telah merayu kepada Tuhan dengan penuh rasa haru. Dalam doanya, dia berjanji untuk menyempurnakan rukun Islam kelima sebelum menghembuskan nafas terakhirnya.


"Waktu umrah yang lalu, semua pergi ziarah tapi saya tak pergi sebab tak puas duduk di dataran Kaabah. Saya menghadap Multazam dari pukul 9 pagi sampai solat Zohor. Saya berdoa, 'Ya Allah aku merayu kalau dah sampai masa ambil nyawa aku sekarang, jangan ambil dulu biarlah aku tunaikan rukun Islam kelima. Allah maha besar dan dengar doa saya,'" ungkapnya dengan penuh kesungguhan.


Tidak kurang pentingnya, Wan Maimunah menegaskan bahawa perjalanan haji kali ini tidak disokong oleh mana-mana pihak. Semua kos perjalanan ditanggung dengan hasil titik peluhnya sendiri. Baginya, ini adalah bentuk pengabdian yang tulus kepada Sang Pencipta.


"Mohon kepada sesiapa yang mengenali diri saya, cukuplah sekadar sedekahkan surah al-Ikhlas buat saya," pesannya kepada mereka yang mengenalinya.


Dengan penuh keberanian dan keimanan, pelakon yang sinonim dengan drama air mata ini dijangka akan berangkat ke Tanah Suci pada 10 Mei depan. Bagi mereka yang tergerak untuk menghulurkan doa dan menyampaikan ucapan terbaik, marilah kita bersama-sama mengangkat tangan dan berdoa untuk keberangkatannya yang mulia. Serta, jangan lupa untuk mengkongsikan kisah inspiratif ini kepada sahabat-sahabat kita agar mereka juga dapat turut bersyukur atas keberkatan yang ada dalam hidup.

Previous Post Next Post

Contact Form