Pak Ya Jalani Pembedahan Buang Batu Hempedu: Perjalanan Penuh Cabaran


Setelah Seminggu Sakit Perut, Akhirnya Pak Ya Terpaksa Menjalani Pembedahan

Siapa sangka, sakit perut yang dirasai oleh pelakon dan pelawak kesayangan kita, Pak Ya, atau nama sebenarnya Ilya Buang Shaharum, 57, akhirnya membawa kepada pembedahan besar? Selepas hampir seminggu menahan kesakitan, Pak Ya kini bakal menjalani pembedahan membuang batu dalam hempedu.


Kisah Di Sebalik Kesakitan Pak Ya

Segala-galanya bermula apabila Pak Ya mengadu sakit perut sejak Rabu minggu lalu. Anak beliau, Dahlia, 21, menceritakan bahawa pada hari Jumaat lalu, ayahnya sendiri yang meminta dibawa ke hospital. "Kalau ayah yang minta, itu bermakna dia sudah tidak tahan lagi," kata Dahlia. Selepas pemeriksaan endoskopi pada Sabtu, doktor mengesahkan bahawa terdapat batu dalam hempedu dan Pak Ya perlu menjalani pembedahan.


Risiko dan Persiapan Pembedahan

Meskipun Pak Ya juga mempunyai masalah jantung, doktor pakar jantung memberikan lampu hijau untuk pembedahan tersebut. Ini sememangnya melegakan semua pihak, walaupun masih ada sedikit kebimbangan mengenai risiko yang mungkin dihadapi.


Pak Ya dimasukkan ke sebuah pusat perubatan di Shah Alam sejak Jumaat lalu. Meskipun mula mengadu sakit sejak Rabu, beliau tetap menjalani aktiviti harian seperti biasa sehinggalah kesakitannya semakin tidak tertanggung.


Semangat Pak Ya yang Tidak Luntur

Dahlia turut berkongsi bahawa selepas mendapatkan rawatan awal di klinik, doktor telah menjangkakan masalah di hempedu. Namun begitu, Pak Ya enggan terus ke hospital dan hanya ingin makan ubat. Akhirnya, pada hari Jumaat, beliau sendiri yang meminta dibawa ke hospital kerana sudah tidak tahan dengan kesakitan.


Selepas mendapatkan rawatan di hospital, kesakitan perut Pak Ya berkurangan, dan kini beliau menunggu pembedahan dengan penuh kesabaran. "Ayah tetap ceria dan berselera makan. Syukur ramai rakan-rakan yang datang menziarah," kata Dahlia lagi.


Masa Untuk Berehat dan Pulih

Selepas pembedahan, Pak Ya akan berehat untuk beberapa waktu dan bergantung kepada tahap kesihatannya sebelum kembali bekerja. Buat masa ini, tiada tawaran kerja dalam masa terdekat, jadi ini merupakan peluang terbaik untuk beliau berehat dan memulihkan diri.


Jom Sama-Sama Doakan Pak Ya!

Pak Ya telah banyak menghiburkan kita dengan lawak jenakanya yang menggeletek hati. Sekarang tiba masanya untuk kita memberikan sokongan kepada beliau. Sama-sama kita doakan agar pembedahan berjalan lancar dan beliau cepat sembuh. Jangan lupa kongsikan kisah ini dengan rakan-rakan anda supaya lebih ramai dapat mendoakan kesihatan Pak Ya!


Kongsi Artikel Ini Dengan Kawan-Kawan Anda!

Previous Post Next Post

Contact Form