Hati-Hati! WhatsApp Azlan The Typewriter Kena Godam – Jangan Terpedaya


Hey korang! Ada berita yang mesti korang tahu. Azlan, vokalis kumpulan The Typewriter, baru-baru ini berkongsi di Instagram tentang kejadian yang mengejutkan. WhatsApp dia telah digodam! Bayangkan, orang tak bertanggungjawab gunakan akaun dia untuk minta RM3,000 dari rakan-rakan Azlan sendiri. Gila kan?


WhatsApp Digodam, Rakan-Rakan Jadi Mangsa

Kisah ni bermula bila Azlan, atau nama sebenarnya Nor Azlan Rosle Sallehudin, 42, perasan sesuatu yang pelik pada Khamis. Ramai rakan dia mula terima mesej dan panggilan daripada nombor WhatsApp Azlan, tapi sebenarnya itu bukan Azlan. Scammer ni guna nombor Azlan untuk cuba menipu rakan-rakan dia!


"Saya cuma nak beritahu semua, WhatsApp saya digodam oleh pihak tidak bertanggungjawab," kata Azlan ringkas di Instagram pada Jumaat lepas.


Hati-Hati Dengan Scammer

Lebih parah, individu tak bertanggungjawab ni minta RM3,000 dari kawan-kawan Azlan untuk tujuan yang tak diketahui. Azlan pesan supaya semua orang berhati-hati dan jangan terpedaya jika terima panggilan atau mesej dari nombor dia.


"Kalau ada panggilan atau WhatsApp dari nombor saya tu, itu bukan saya. Jadi, berhati-hatilah semua. Ini kejam. Diorang dah mula minta RM3,000 dekat kawan-kawan saya. Jadi, berhati-hatilah... Game dah mula dah ni,” katanya lagi.


Netizen dan Rakan-Rakan Saran Buat Laporan Polis

Rata-rata netizen dan rakan-rakan Azlan saran supaya dia buat laporan polis untuk melindungi diri dan mengambil tindakan terhadap scammer tersebut. Ada juga yang mengaku mereka dah terkena. Seram kan?


"Ini dah banyak kali jadi, minta abang Azlan buat laporan polis saja," komen seorang netizen. "Saya sudah kena. Dia ada minta saya transfer RM3,000 tadi," tambah seorang lagi.


Apa Yang Boleh Kita Buat?

Jadi, apa yang kita boleh buat? Pertama, jangan cepat percaya kalau dapat mesej pelik dari rakan-rakan yang minta duit. Pastikan betul-betul sebelum transfer apa-apa. Kedua, sentiasa jaga keselamatan akaun media sosial dan aplikasi mesej korang dengan menggunakan pengesahan dua faktor.


Kongsikan Kisah Ini!

Jom bantu Azlan dan rakan-rakan kita yang lain dengan kongsikan artikel ini. Lagi ramai tahu, lagi ramai boleh berhati-hati. Klik butang kongsi dan sebarkan kesedaran tentang scam WhatsApp ni. Stay safe everyone!


Kongsi Artikel Ini

Previous Post Next Post

Contact Form