Shawn Mendes Mengaku Jalani Rawatan Mental

Sejak dari awal kemunculannya, penyanyi remaja sensai Shawn Mendes berjaya mencuri tumpuan peminat muzik seluruh dunia.

Malah pemuzik berasal dari Kanada ini juga dikenali sebagai penulis lagu. Karyanya seperti Treat You Better, There's Nothing Holdin' Me Back antara lagu yang melonjakkan nama pemuda berusia 19 tahun ini.

Namun siapa sangka, pemuda ini dalam diam-diam sedang menjalani rawatan terapi untuk melawan gangguan mental yang dialami, iaituu masalah kebimbangan.

Shawn mengaku dia menutup dirinya daripada orang-orang terdekat tetapi kini dia sedar dia perlu lebih terbuka untuk meminta bantuan.

"Saya berupaya untuk lebih berunteraksi dengan orang-orang dalam hidupku. Saya sadar bahwa selama ini saya menutup diri dari semua orang, kemudian menyadari bahwa satu-satunya cara adalah membuka diri sepenuhnya dan membiarkan orang masuk (dalam hidup saya)," akui Shawn seperti dilaporkan The Sun.

Kata Shawn lagi, selama ini dia telah bertemu dengan terapis beberapa kali. dia juga menyebut bahwa terapi yang dijalani setiap orang berbeza-beza kerana pada dasarnya tujuan utama terapi adalah untuk mengalihkan perhatian.

"Saya berbicara dengan seorang terapis beberapa kali. (Jenis) terapi itu tergantung pada diri kamu sendiri.

"Terapi jenis mendengar muzik dan berlari di treadmill, terapi dengan makan malam bersama teman-teman, itu adalah sesuatu yang mengalihkan perhatian kamu, yang membantu kamu sembuh dan itu bergantung pada apa yang kamu fikirkan tentang terapi," tuturnya.

Sebelum ini Shawn pernah berkongsi perjuangannya melawan gangguan mental dalam lirik lagu-lagu terbarunya, lagu yang bertajuk In My Blood.

Menurutnya, berkongsi kisah hidup dalam lagu adalah salah satu cara untuk mengalihkan perhatiannya. Selain itu, ia juga berasa lebih terbuka dan jujur kepada semua orang.

"Semua rasa sakit itu hanya sementara, dan masalahnya adalah kebimbangan. "Kadang-kadang (kebimbangan) berlangsung dua jam, kadang-kadang sehari dan kadang-kadang lima minit. Lirik dari lagu itu adalah tidak peduli berapa lama (kebimbangan) yang dirasai, kita akan selalu menemui jalan keluar,"katanya.

Pelantun lagu Stitches ini juga berpendapat, pentingnya bersikap terbuka pada orang lain kerana semakin banyak orang mengetahui bagaimana perasaannya, maka emosinya akan lebih stabil.

"Orang-orang lupa betapa pentingnya berkomunikasi dengan keluarga dan teman-teman tentang apa yang terjadi dalam hidup.

"Semakin banyak kita memberitahu orang-orang bagaimana perasaan kita, maka (ada) lebih banyak (orang) yang memahami emosi kita," katanya.
Shawn Mendes Mengaku Jalani Rawatan Mental Shawn Mendes Mengaku Jalani Rawatan Mental Reviewed by Kakigosip on 12:59:00 Rating: 5
Powered by Blogger.