Polis berkas pembuli Maya Karin

PELAKON dan penyanyi Maya Karin mendedahkan, dia pernah menjadi mangsa buli siber  di laman sosial Facebook dan Instagram sejak Ogos tahun lalu.

Menurut selebriti berusia 38 tahun ini, dia diganggu oleh seorang individu dan perkara itu berlarutan selama tiga bulan.


"Gangguan tersebut bersifat mengancam keselamatan dan menggangu emosi dan saya bertindak melaporkan individu itu kepada pihak polis.

"Apa yang lebih membimbangkan individu itu tidak hanya menggangu saya tetapi ahli keluarga saya yang lain dan turut menghantar mesej kecaman serta ugutan kepada saudara mara saya yang menetap di Jerman.

"Mungkin disebabkan tidak pernah melayannya, dia menjadi lebih berani mengganggu ahli keluarga saya.

"Selepas berbincang dengan adik saya yang juga seorang peguam, kami membuat keputusan untuk membuat laporan polis sebelum sebarang kejadian tidak diingini berlaku," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Tambah Maya, sebulan selepas itu, pihak polis memaklumkan berjaya memberkas individu terbabit di Melaka.

Namun apa yang mengejutkan pelakon Jwanita ini adalah individu tersebut sudah pun berkahwin dan mempunyai anak.

"Wanita terbabit ditahan reman selama tiga hari sebelum didakwa di mahkamah dan mengaku bersalah atas semua dakwaan terhadapnya.

"Dia dibebaskan selepas mahkamah menjatuhkan hukuman denda terhadapnya," jelasnya.

Maya berkata, dia berharap kejadian menjadi pengajaran kepada pengguna laman sosial agar lebih bertanggungjawab.

Dan atas faktor itu juga mendorongnya menyertai kempen ‘Akhiri Buli Siber dan Penyebaran Maklumat Palsu’ yang dianjurkan oleh Neelofa dan Datuk Hans Isaac.

"Saya rasa untuk menghapuskan terus itu agak sukar, tapi sekurang-kurang ia adalah permulaan mengurangkan golongan pembuli media sosial ini," akhirinya.
Polis berkas pembuli Maya Karin Polis berkas pembuli Maya Karin Reviewed by Kakigosip on 05:02:00 Rating: 5
Powered by Blogger.