Berita Terkini
recent

Luna Maya Dikecam Gara-gara 'Posing' Bersama Orangutan

Yayasan Pelindungan Borneo Orangutan Borneo (Borneo Orangutan Survival (BOS) Foundation) keceewa sekaligus mengutuk sebuah majalah yang menampilkan orangutan bersama selebriti popular Indonesia, Luna Maya sebagai model untuk kulit muka depan.

"Borneo Orangutan Survival (BOS) Foundation merasa sangat kecewa terhadap postingan ini,"

"Orangutan adalah spesis terancam dan dilindungi undang-undang. Tidak selayaknya orangutan diperlakukan seperti ini, dipromosikan sebagai haiwan peliharaan atau mainan!" tulis pihak yayasan tersebut menerusi akaun Instagram @bosfoundation.

Yayasan berkenaan juga menegaskan, pihak penerbitan bahan bacaan itu sepatutnya peka dan memahami akan sensitiviti mengenai perkara itu terutama membabitkan tentang haiwan yang semakin pupus dan dilindungi.

"@bridesindonesia sebagai media dan @bimopermadi sebagai jurnalis seharusnya paham hal ini. @balizoo sebagai lembaga konservasi seharusnya meningkatkan kesedaran masyarakat bahwa orangutan selayaknya hidup di alam, bukan sewenang-wenangnya dijadikan haiwan peliharaan atau hiburan, seperti misalnya memberi kesempatan pengunjung untuk sarapan bersama orangutan.

"@Lunamaya adalah figura umum dan seharusnya membantu meningkatkan kesedaran akan isu penting nasional dan global seperti pelestarian orangutan, alih-alih memanfaatkannya seperti ini di media sosial," tulis BOS lagi.

..

Kontroversi tersebut tercetus selepas majalah yang berkonsepkan perkahwinan mengabadikan Luna Maya bergaya bersama seekor orangutan, sebagai penghias kulit muka depan edisi terbaharu majalah tersebut.

Bukan saja BOS yang mengecam malah Luna Maya juga menerima kutukan daripada kalangan netizen Indonesia. Rata-rata meluahkan rasa marah dan kecewa sekaligus mengangggap aktres jelita itu tidak peka dan tidak sensitif.

"dorracristilia@jakartaanimalaidnetwork @gardasatwaindonesia apakah ini dibenarkan? Orang utan dan helang kan termasuk haiwan terpelihara. Seharusnya sebagai public figure jangan memberi contoh seperti ini tkt nya dicontoh fans2 nya. Jadi ngrasa percuma kalau ada yang mati2an kampanye soal eksploitasi hewan tapi dipatahkan dengan kyk gini. Pasti makin banyak yg niru," tulis salah seorang netizen.

..

Dalam salah satu komen daripada pengikut lain menyebutkan, sebelum ini gambar profil Instagram Luna Maya menunjukkan artis itu berfoto dengan orangutan. Bagaimanapun ia telah diganti dengan foto burung helang.

Terkini, Luna Maya telah menggantikan gambar profil di akaun miliknya dengan fotonya sendiri.

www.kakigosip.com tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami

Powered by Blogger.