Berita Terkini
recent

Inteam cuba konsep baru

Apa saja senario yang berlaku dalam industri hiburan hari ini, tidak ada yang dapat menghalang anak seni untuk terus berkarya.

Sehubungan itu, kumpulan nasyid Inteam terus tegar menghasilkan lagu baru walaupun teknologi terkini menghalang penjualan album fizikal ketika ini.

Mereka akur dengan perubahan yang berlaku dan pada masa sama berusaha mencari jalan lain memasarkan lagu dengan menerbitkannya dalam bentuk pemacu USB.

Menurut Syahril Khalid atau dikenali dengan Syah Inteam, mereka memilih menerbitkan album dalam bentuk pemacu USB berikutan keadaan pasaran lagu sekarang yang mengalami penurunan mendadak kesan peralihan kepada teknologi digital, ‘online’ dan muat turun.

“Kami berharap dengan konsep ini ia akan memudahkan pendengar memasangnya pada komputer riba atau komputer peribadi masing-masing.

“Pemacu USB itu juga boleh dijadikan cenderamata. Sasaran kami adalah peminat setia Inteam dan pelajar kerana mereka juga boleh menggunakan pemacu itu untuk menyimpan dokumen,” katanya.

Menurut Shah, penerbitan lagu dalam format pemacu USB itu juga lebih bersifat eksklusif kerana ia dikeluarkan 300 unit saja pada harga RM45 seunit.

Mereka yang berminat boleh membeli secara dalam talian dengan melayari www.inteammobile.com.

“Konsep ini baru kali pertama diperkenalkan di negara ini dan proses untuk membuatnya agak lama,” katanya.

Bercakap mengenai cetak rompak, Shah berkata, mereka tidak dapat menghalang perkara itu tetapi sebagai anak seni, apa saja yang berlaku perjuangan tetap diteruskan.

Dalam album terbaru itu, Inteam menyisipkan lapan zikir dan satu lagu bonus berjudul Zikir Hati. Setiap zikir itu diselang seli dengan tazkirah disampaikan Ustaz Zul Ramli Razali.

“Ia adalah zikir harian yang diambil daripada kitab lama Al Askar Imam Nawawi yang disusun semula dalam bahasa Melayu. Rakaman zikir sudah siap Ramadan lalu tetapi tertangguh seketika untuk dipasarkan kerana menunggu kelapangan Ustaz Zul Ramli yang memberi huraian untuk setiap zikir itu,” katanya.

Sebelum Ramadan lalu juga Inteam mendapat undangan membuat persembahan di Beijing, China dan pada kesempatan itu mereka merakamkan klip video lagu Zikir Hati di sana dan rakamannya dapat ditonton di YouTube.

Lagu Zikir Hati ciptaan Amir Hufaz dan Wan Saleh, manakala lirik oleh Shah.

Empat lagi klip video zikir dirakamkan di Shah Alam. Selain Shah, Inteam dianggotai Hazamin Harun, Hisyam Ahmad dan Abdul Rahim Osman.
Powered by Blogger.