Berita Terkini
recent

'Tawaran sukar ditolak'

Kali terakhir Datuk M Nasir menerbitkan album Search ialah pada 1995 menerusi album Gema Di Timur Jauh yang juga album studio ketujuh band rock nombor satu negara itu.

Dalam album Search seterusnya seperti Rock N’ Roll Pie, Double Trouble 2, Bikin Wilayah, Selepas Banjir dan Gothik Malam Edan, M Nasir tidak lagi terbabit sepenuhnya.

Bagaimanapun, selepas 22 tahun hati penerbit dan komposer tersohor itu kembali ‘terbuka’ untuk bersama Search apabila dia bersetuju menerbitkan album terbaru mereka yang kini dalam proses rakaman.

“Ia satu tawaran yang menarik dan sukar untuk saya tolak. Kami sudah lama tidak bekerjasama, ‘chemistry’ saya dengan Search sentiasa ada dan kami faham dengan ‘peel’ masing-masing,” katanya.

Album studio ke-14 Search yang menjalani proses rakaman di Studio B’Sync, Seputeh, Kuala Lumpur sejak Ramadan lalu itu dijangka siap sepenuhnya dalam tempoh sebulan lagi.

Menurut M Nasir, rakaman muzik sudah pun siap dan kini dalam proses memasukkan vokal.

“Keserasian yang ada membuatkan proses rakaman tidak begitu sukar. Cuma kami perlu ‘korek’ semula mana-mana bahagian untuk mantapkan lagi keserasian itu,” katanya.

Gabungan M Nasir dengan Search sememangnya serasi sejak dulu. Sejak mula-mula bertemu Search di pusat hiburan Hard Rock Cafe, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur pada awal 1980-an lalu, M Nasir sudah dapat melihat potensi yang ada pada Search untuk mereka pergi lebih jauh.

‘Chemistry’ yang wujud itu berjaya menghasilkan melodi, rhythm dan riff yang hebat serta ‘evergreen’ hingga hari ini.

Sejak album pertama Cinta Buatan Malaysia pada 1985, M Nasir dan Search mempunyai cara tersendiri dalam proses penciptaan lagu.

M Nasir tidak pernah memberi lagu ‘bulat-bulat’ kepada Search, sebaliknya mereka bersama-sama menyiapkannya di dalam studio.

“Biasanya saya akan menghasilkan melodi dan Search akan tampil dengan ‘rhythm’ dan ‘lines’ gitar. Dari situlah akhirnya sesebuah lagu itu akan terhasil. Dalam proses itu masing-masing akan memberi idea,” katanya.

Album yang diterbit dan diedar di bawah syarikat rakaman Fenomena Music itu dijangka berada di pasaran bermula penghujung bulan depan.

Menurut M Nasir, lima daripada 10 lagu yang dimuatkan dalam album itu adalah hasil ciptaannya manakala selebihnya ciptaan anggota Search iaitu Amy, Nasir, Din dan Kid.

Selain itu, S Amin Shahab dan Budi Hekayat antara penulis lirik yang terbabit dalam penghasilan album ini.

Ditanya mengenai adakah album ini bakal meletup sebagaimana album terawal Search sebelum ini, M Nasir berkata, dia tidak mengharapkan ia mencetus fenomena tetapi yakin ia mampu diterima ramai.

“Saya faham dengan pasaran album fizikal sekarang, tetapi album ini penting buat Search. Kali terakhir mereka menghasilkan album kira-kira 11 tahun lalu. Saya yakin album ini pasti dinanti-nantikan peminat setia Search,” katanya.
Powered by Blogger.