F Persamaan Dalam Perbezaan 'Dukun Doktor Dani' | Kakigosip.com - Berita Hiburan Malaysia, Gosip Artis, K-Pop, Filem dan Muzik
Sila Follow and Like twitter dan facebook kami.

Berita Terkini
recent

Persamaan Dalam Perbezaan 'Dukun Doktor Dani'

PELAKON Sabri Yunus telah membuktikan sebelum ini bahawa penglibatannya dalam bidang pengarahan bukan sekadar untuk melengkapkan profil sebagai anak seni.

Drama arahannya sebelum ini seperti Sanggul Beracun dan Parut Asyikin yang pernah memenangi beberapa anugerah sebagai contoh telah meletakkan namanya pada kedudukan tersendiri dalam bidang pengarahan.

Tidak mahu terus berada ditakuk lama, Sabri muncul dengan filem arahan pertamanya yang berjudul Dukun Doktor Dani yang membariskan barisan pelakon seperti Fasha Sandha, Amirul Affendi, Khatijah Tan dan Allahyarham Yus Edoo.

Menerusi filem pertama, Sabri turut mengambil risiko besar dengan menampilkan wajah baharu menghiasi naskah berkenaan iaitu Taufik Batisah dan Raysha Rizrose.

Mungkin ada yang skeptikal dengan pemilihan tersebut namun pelakon yang pernah popular menerusi siri Pi Mai Pi Mai Tang Tu itu mempunyai gerak hati yang cukup baik dan lakonan dua pendatang baharu itu tidak mengecewakan.

Menyifatkan kedua-dua mereka sebagai 'barang' yang belum terjual, Sabri berjaya mencungkil bakat lakonan yang mungkin Taufik atau Raysha sendiri tidak sedar ada dalam diri mereka.

Lakonan yang ditunjukkan cukup menyakinkan namun masih banyak ruang boleh diperbaiki jika diberi watak sesuai.

Dukun Doktor Dani mengisahkan tentang Dani (Taufik) yang membuat keputusan untuk tidak lagi menjadi seorang doktor dan kemudian dia pulang ke kampung dan bekerja dengan dukun Sudin (Sabri).

Keadaan menjadi kalut apabila dukun Sudin meninggal dunia dan Dani mengambil alih tempat dukun Sudin dengan caranya sendiri.

Dalam pada itu, dari sudut cerita dan lakon layar yang diketengahkan cukup santai sungguhpun sebenarnya terdapat maksud mendalam apabila Sabri memilih mengangkat kisah mengenai dukun dan doktor.

Profesion berkenaan mungkin berbeza pada kita, namun Sabri cuba menjelaskan dalam perbezaan di antara dukun dan doktor sebenarnya terdapat persamaan di antara mereka.

Bagi menarik perhatian penonton, Sabri turut menyelitkan sedikit unsur komedi bagi menyeimbangi Dukun Doktor Dani agar ia tidak terlalu berat buat penonton.

Dari sudut teknikal juga, pemilihan lokasi dan sinematografi yang ditampilkan juga cukup mengagumkan dan jujurnya filem ini tidak mengecewakan.

Sementara itu, kemunculan Allahyarham Yus Edoo atau Pak Yus cukup meninggalkan kesan kepada penonton dan ia sedikit sebanyak mengubat kerinduan peminat kepada lakonannya.


Powered by Blogger.