F Netizen Meremang Bulu Roma Dengar Dian Sastrowardoyo Mengaji | Kakigosip.com - Berita Hiburan Malaysia, Gosip Artis, K-Pop, Filem dan Muzik
Sila Follow and Like twitter dan facebook kami.

Berita Terkini
recent

Netizen Meremang Bulu Roma Dengar Dian Sastrowardoyo Mengaji

Dian Sastrowardoyo. Jika menyanyi atau membaca puisi mungkin kita pernah dengar dan lihat menerusi karakter lakonannya dalam filem. Tapi kalau melantunkan ayat suci Alquran, mungkin belum ada yang pernah mendengar suara lunak merdu aktres jelita ini. Sementelah ada yang mengatakan, saat mendengar Dian mengaji, boleh meremang bulu roma dibuatnya.

Meskipun jadualnya yang padat dengan aktiviti seni, namun bintang film 'Ada Apa Dengan Cinta (AADC, AADC2) ini masih sempat melibatkan diri dalam sebuah program diberi nama Quran Indonesia Project.

Program tersebut merupakan inisiatif untuk anak muda menghayati nilai dan pengertian Al-Quran melalui rakaman audio berisi bacaan ayat dalam tiga iaitu bahasa Arab, Indonesia & Inggeris.

Dian merupakan salah seorang selebriti yang menyumbangkan suara membacakan surat Al Baqarah ayat 8-20 dalam tiga versi bahasa. Ayat yang dibacakan aktres berusia 34 tahun itu berisi firman Allah tentang ciri-ciri orang munafik.

Memetik laporan Detik.Hot, Dia mengakui berbesar hati dapat terlibat membantu memotivasi orang lain untuk mendengar bacaan Al Quran.

"Walaupun mereka sibuk, tidak sempat duduk atau membaca sendiri, tapi sekarang sambil melakukan apa saja mereka boleh mendengarkan bacaan Al-Quran," kata Dian

"Saya percaya bahwa perjalanan kita menuju Allah adalah perjalanan peribadi yang dilakukan sendiri-sendiri dan sangat personal, di mana AlQuran sebagai peta untuk perjalanan tersebut," tambahnya.

Suara Dian melantunkan ayat-ayat suci Alquran mendapat pelbagai reaksi positif dari netizen.

"Subhanallah, enak sungguh di dengarnya ni suara ka @therealdisastr tidak salah kalau jadi inspirasi semua orang, tidak cuma cantik, pandai berlakon, tapi juga pandai mengaji," komen salah seotang pengikut di Instagram.

Terdahulu, kisah Dian Sastro melantunkan ayat suci Al Quran juga pernah mendapat perhatian umum sekitar pertengahan Mei 2010.

Saat itu Dian yang baru bergelar seorang mualaf, berkeinginan khatam Al-Quran sebelum bernikah dengan dengan Indraguna Sutowo pada 18 Mei 2010. Ketika itu, dia juga sempat berkongsi cerita mengenai prosesnya belajar mengaji serta hubungan toleransi dan sokongan daripada ibunya yang beragama Katolik.

"Mama saya yang Katolik benar benar supportif dan mendukung saya untuk khatam Qur'an sebelum menikah.. Dia bahkan ikut terharu apabila saya melafazkan ayat ayat juz amma di akhir pembacaan Qur'an, dia tau usaha saya yang mengaji terus terusan demi bisa selesai sebelum nikah," katanya.
Powered by Blogger.