F Percaturan Felix Agus | Kakigosip.com - Berita Hiburan Malaysia, Gosip Artis, K-Pop, Filem dan Muzik
Sila Follow and Like twitter dan facebook kami.

Berita Terkini
recent

Percaturan Felix Agus

MASIH ingatkan peminat seni terhadap naib juara program realiti Akademi Fantasi (AF) musim ketiga ini? Sementelah, wajahnya hampir lapan tahun tidak mewarnai industri seni tempatan.

Bukan sengaja menyepikan diri daripada bidang seni, sebaliknya figura berusia 34 tahun ini selesa memberikan perhatian kepada kerjayanya di negeri di bawah bayu, Sabah yang merupakan negeri kelahirannya.

Di temui di majlis sidang media program realiti terbaharu terbitan Astro, Dangdut Star, penyanyi yang dikenali sebagai Felix Agus atau Felix AF 3 ini memberitahu, masanya kini banyak dihabiskan sebagai deejay radio Kota Kinabalu FM.

"Sejak pulang ke Kota Kinabalu saya pernah merakamkan beberapa single berbahasa Melayu, Dusun dan Kadazan. Ianya untuk pasaran di sana sahaja.

"Malah, saya juga ada merakamkan dua buah album. Selain itu saya fokus kepada kerjaya tetap sebagai penerbit dan deejay stesen radio.

"Sebenarnya, bukan tidak mahu meneruskan karier nyanyian di semenanjung tetapi kehendak peminat di sana lebih banyak," katanya.

Kerana itu Felix membuat keputusan meneruskan kehidupannya bersama keluarga di negeri tersebut.

"Alhamdulillah, rezeki saya tidak putus di sana. Bezanya, kehidupan di sana lebih sederhana," kata bapa kepada Prine Eli, 4 tahun, dan Dea Thelisha, 18 bulan.

Berkongsi perasaannya menjadi peserta Dangdut Star, kata Felix, dia sangat teruja menyertai program itu.

"Dari dahulu lagi saya amat meminati genre dangdut. Jadi, bila tawaran seumpama ini datang, sudah pasti saya tidak menolaknya.

"Walaupun awalnya, saya sukar membuat keputusan kerana kekangan masa bersama stesen radio, namun galakkan isteri (Lydia Larius Gojih), membuatkan saya untuk meneruskannya," katanya.

Tambahnya, dia yakin menerusi program itu, dangdut akan kembali diterima peminat.

"Dangdut punya pengikut tersendiri. Cuma, sekarang kurang penggiat seni yang mengangkat muzik itu.

"Kerana itu, ia tidak mendapat tempat di kalangan generasi kini, walhal suatu ketika dahulu, dangdut begitu hebat dan meriah.

"Lebih-lebih lagi wujudnya penyanyi dangdut seperti Iwan, Amelina, Sheeda dan Mas Idayu," katanya.

Justeru, Felix berpendapat program ini bakal membawa perubahan kepada arena muzik dangdut itu sendiri.

"Saya juga punya impian besar melonjakkan kembali nama menerusi program ini dan siapa tahu, percubaan saya menerusi genre dangdut akan diterima peminat di sini," katanya.

Ditanya apakah kesempatan tersebut digunakan untuk menaikkan kembali namanya dalam industri seni, jelasnya, sudah tentu dia akan menggunakan ruang tersebut sebaik mungkin.

"Mungkin ramai yang tidak mengenali saya kerana selepas AF 3, saya pulang ke Kota Kinabalu. Kehadiran saya kali ini sedikit sebanyak untuk meraih sedikit populariti dan memperjuangkan irama dangdut," katanya pernah terkenal menerusi lagu Warkah Berlagu Pilu ini.



Saingan sengit

Bercerita lanjut, peminat penyanyi dangdut seberang, Rhoma Irama ini menjelaskan, latar belakang sebagai penyanyi bukan alasan dia lebih hebat daripada peserta lain.

"Bukan sahaja saya, rata-rata peserta program ini mempunyai asas dalam bidang nyanyian.

"Saya percaya saingan amat sengit jika melihat pengalaman mereka sebelum ini.

"Bagaimanapun, saya cuba yang terbaik kerana dangdut adalah jiwa saya," katanya.

Selain itu, pemilihan lagu yang diberikan juri juga antara cabaran besar bagi dirinya.

"Kami sendiri tidak tahu apa lagu yang akan dinyanyikan nanti. Mungkin lagu tersebut sudah sinonim dengan segelintir peserta atau pun tidak.

"Yang pasti jika diberikan kesempatan saya mahu menyanyikan lagu daripada Muchsin Alatas," katanya mengagumi penyanyi tersohor Indonesia itu.

Dalam pada itu, Felix berkata, dia tidak kisah dikenali sebagai penyanyi dangdut selepas ini.

"Ayah saya orang Indonesia, jadi saya sudah biasa dengan irama ini sejak kecil lagi khususnya lagu-lagu dangdut seberang.

"Jadi, saya pasti ayah akan gembira jika saya mampu menaikkan muzik dangdut yang menjadi kegemarannya," kata pelantun lagu Aku Pencintamu ini.

Sedikit mengenai Dangdut Star, program itu menampilkan 10 peserta berentap dalam cabaran menyanyikan lagu-lagu berentak dangdut dan mula bersiaran setia Rabu jam 9 malam di Astro Prima dan Astro Maya HD.

Program ditaja Jamu Mak Dara Sdn Bhd ini disertai Aishah AF3, Zizi AF7, Rojer (Mohd Rozaidy Shukry, Johor), Fitri (Fitri Hiswady, Perak), Jiwa (Muhd Firdaus, Pahang), Zarith (Zarith Shuhada, Johor), Wanie (Azmahirwani Nordin, Kelantan), Elda (Elda Susanty, Johor) dan Fiesha (Norerinafisha, Kedah).
Powered by Blogger.